zondag 30 mei 2010

ICT verwordt tot commodity

Heel aardig was de Finance Special tijdens de WCIT van 26 mei 2010. Peter Hinssen, consultant en auteur van “Business/IT Fusion”, was een stimulerende gespreksleider tijdens de ochtendsessie. De uitdaging van verandering is groot en ICT speelt darin een cruciale rol.

Financiƫle instellingen zijn achter de voordeur grote computers geworden met enorme databestanden. Toch zijn het niet de meest innovatieve bedrijven en bankiers zijn beslist ook niet de meest ondernemende en vernieuwende mensen. Hoe houden zij zich staande in al dat digitale geweld?

Waarschijnlijk zitten we nog maar op de helft van de digitale ontwikkeling. Digitaal is inmiddels al niet meer speciaal. Digitaal is normaal geworden. ‘Consumerization’ noemt hij het. De systemen zijn thuis vaak beter georganiseerd dan op het werk. De jonge generaties groeien er mee op, zij weten niet beter. Een kind kan de apparatuur veelal beter bedienen dan een oudere. Digitaal kunnen we maar beter niet meer benoemen. Vanzelfsprekend is een camera digitaal. Inmiddels is het 'werk' niet meer digitaal maar is het 'leven' digitaal geworden. De Generatie Y ziet werk steeds vaker als ‘een korte periode gedurende de dag dat ik nog oude technologie moet gebruiken’.

Nieuwe toetreders als Twitter, Paypal, Zopa hebben geen bancaire achtergrond, zij werken digitaal in een driehoeksverhouding en hebben een bank (eventueel) alleen nog maar nodig voor clearing en settling.

IT is alom aanwezig maar het wordt steeds belangrijker hoe we slimmer met technologie om kunnen gaan. Financiele instellingen staan met hun enorme legacy-systemen vaak op achterstand. Continuiteit is belangrijk en dat beperkt slagvaardigheid. Hinssen heeft het over het ABC dat centraal staat bij financials:
A: Apple staat voor intuitief en gebruiksgemak;
B: Bangalore suggereert outsourcing tegen lage kosten;
C: Cloud, weg van de bestaande legacy systemen.
Hij heeft de lachers daarmee op zijn hand, maar herkenning is er alom.

Gevraagd naar de positie van ICT binnen de instelling over 10 jaar, is Rene van Steenvoorden (Rabobank) het meest expliciet. ICT is dan geen issue meer. Systemen zullen seamless zijn geintegreerd met de klant. Een logische en tegelijkertijd intrigerende stelling!