woensdag 7 april 2010

Profit Power for Financials

Het vinden van een duidelijke strategische koers wordt voor ondernemingen een steeds grotere uitdaging. Zijn de traditionele economische modellen nog wel bruikbaar in een samenleving die steeds verbondener en dynamischer wordt? Eind 2009 verscheen ‘Profit Power Economics’ met de intrigerende subtitel ‘A New Competitive Strategy for Creating Sustainable Wealth’. Geen zweverig boek over duurzaamheid maar een verfrissende visie op het nieuwe economische krachtenveld dat ontstaat en de mogelijkheden voor ondernemingen om hun omgeving te gebruiken om duurzame welvaart te creëren. Iedere bestuurder zou dit inspirerende boek moeten lezen, al was het alleen maar omdat het uitdaagt om de eigen strategie te toetsen. Ik spreek met de auteur Dr. Mia de Kuijper naar aanleiding van haar presentatie in het ING House en probeer haar te verleiden haar conclusies te vertalen naar Nederlandse financiële instellingen.

Het centrale thema van het boek is dat ondernemingen zich bewegen in een economie waarin steeds meer informatie beschikbaar komt. Dat maakt markten transparanter waardoor ze efficiënter kunnen werken. Geschikte afnemers zijn eenvoudiger te vinden en prijsniveaus worden inzichtelijker. Mensen en ondernemingen kunnen zich gemakkelijk informeren en organiseren. Voor vergaderingen hoeven we niet meer bij elkaar te komen en communicatie is via Internet en mobiele telefoons eenvoudiger dan ooit. Het maken van keuzes wordt daarmee aanzienlijk gemakkelijker. Aan de andere kant is er zo veel informatie beschikbaar dat het ook steeds moeilijker wordt om tot echt individuele keuzes te komen. Je ziet dan ook dat mensen hun keuzes mede laten beïnvloeden door meningen van anderen. Met de sterkere onderlinge verbondenheid tussen mensen verandert de besluitvorming en dit verandert uiteindelijk de hele werking van het moderne economische paradigma in ‘powerlaw marketplaces’ zoals De Kuijper het noemt. Voorbeelden zijn initiatieven als iens.nl of zoover.nl waar mensen meningen van anderen laten meewegen in hun besluit om een bepaald restaurant of vakantie te boeken. De gevolgen kunnen ook dramatisch uitpakken, zoals in de nadagen van Icesave en DSB.


De denkbeelden van Porter worden doorgetrokken naar de moderne samenleving. Voor de informatie intensieve financiele sector zijn de implicaties enorm. In komende editie van Banking Review verschijnt een interview met Mia de Kuijper. Vanaf medio april is dit te downloaden op de website. Praat mee over de strategische keuzes waar Nederlandse financiele instellingen mee worden geconfronteerd.